Tervetuloa kirkkoon!

Tervetuloa kirkkoon sanankuuloon!

Vielä nousee jalka ja vie messuun

Sunnuntai kristittyjen pyhäpäivänä ja jumalanpalvelus ovat historiallisesti yhtä vanhat.  Jeesuksen ylösnousemus sunnuntaina varmisti sen, mitä oli aavisteltu ja toivottukin: elämä ei pääty kuolemaan ja Jeesus oli se, mikä sanoi olevansa, Jumalan Poika, maailman Vapahtaja.  Jokainen, joka seuraa Häntä, tulee kerran sinne, missä Hän jo on.  Kuinka seurata?  Siten, kuin Jeesus oli sanonut: kastakaa, opettakaa ja viettäkää ehtoollista. Niinpä kokoonnuttiin messuun.

Kirkkovuoden pyhät ja sunnuntait käyvät läpi Raamatun ilmoittamat pelastushistorian tapahtumat adventista alkaen tuomiosunnuntain tilinpäätökseen saakka. Kuljemme matkassa - niin kuin päivämme joka tapauksessa kuluvat - mutta kirkkokävijä kulkee Jeesuksen matkasaatossa.  Elämä saa näköaloja, horisontti selkenee, toivo ei jää kapeaksi, lohtua, voimaa ja armoa riittää, saa olla mukana omaa itseä suuremmassa.  Jos pyhä ja jumalanpalvelus on hukassa, on kadoksissa paljon muutakin.  Oletko tuntenut sen?

Sunnuntai ja messu pitävät kiinni oikeissa ja suurissa asioissa; niitä ilman jää vain teräksenharmaa arki ja turhuuksien turhuus.  On ihmeellistä, kuinka evankeliumin hyvistä uutisista syntyy usko, joka turvautuu Jumalaan ja iloitsee siitä varmuudesta, että meistä pidetään lukua ja huolta.  Silloin haluaa toisten kanssa laulaa kiitoksensa, tunnustaa kristityn uskonsa ja rukoilla omasta ja toisten puolesta.  Sitäkin jumalanpalvelus on.  Varikko ja huolto.  Jumala palvelee, varustaa, lahjoittaa, kuulee, vastaa, auttaa ja lähettää sitten meidät arkiviikolle tekemään samoin lähimmäiselle.

Lapsetkin otetaan mukaan kirkkoon. Heidän on saatava tietää, mikä isälle ja äidille oli tärkeää. Mummulle, vaarille ja naapurillekin tarjotaan kirkkokyyti.  Kodin, koulun, työpaikan, koko kaupungin elämä värittyy niin toisin, kun yhteisenä ja yhdistävänä voimakeskuksena on kirkko ja jumalanpalvelus. Kellot soittavat messuun. Vielä ehdit mukaan. Kerran kellot soittavat:  Matkaaja on tullut kotiin, sinne, mistä jo täällä puhuttiin ja laulettiin.