NUORISOTYÖN SIVUT -> Nuoret - Kankaanpään seurakunta. (kankaanpaanseurakunta.fi)

Rippikoulu ja konfirmaatio

Rippikoulu on kasteopetusta, joka perehdyttää siihen, mikä on kristillisen uskon sisältö ja mitä kristittynä eläminen merkitsee.  Oppaana tällä löytöretkellä on kristittyjen pyhä kirja, Raamattu.

Rippikoulu edellyttää 15 vuoden ikää sinä vuonna, jona rippikoulu suoritetaan. Kankaanpäässä lähes koko 15-vuotiaiden ikäluokka käy rippikoulun. Ilmoittautuminen tapahtuu syyskuun alkupuolella verkossa.

Useimmat valitsevat leirimuotoisen rippikoulun kesällä tai talvella seurakunnan leirikeskuksessa Hakoniemessä.  Rippikoulu on maksuton, mutta leirin täysihoidosta peritään korvaus, leirimaksu. Päivärippikoulun yhteydessä tarjotaan lounas ja tästä peritään ruokamaksu.

Rippikoulun käyneet voivat osallistua konfirmaatioon.

Konfirmaatio

Konfirmaatiojumalanpalveluksessa nuoret tunnustavat kristillisen uskon yhdessä seurakunnan kanssa, konfirmoitavat siunataan henkilökohtaisesti edessä olevaan elämään, ja he saavat oikeuden käydä itsenäisesti Herran pyhällä ehtoollisella.

Konfirmaatio yhdessä seurakunnan jäsenyyden kanssa on myös ehto toimia kastettavan kummina.

Rippikoulun voi käydä myös yksityisesti siinä tapauksessa, että rippikoulu on jäänyt käymättä 15 vuoden ikävaiheessa.  Tällöin rippikoulusta ja mahdollisesta konfirmaatiosta sovitaan papin kanssa.  Paitsi kastettavan kummiksi, myös kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen edellytetään rippikoulun käymistä.

Rippikoulutyötä Kankaanpään seurakunnassa organisoi Juha Erkkilä

Vuoden 2020 rippikouluihin ilmoittautuminen

on Kankaanpään kirkossa 3.11. 2019 jumalanpalveluksen jälkeen.

Rippukouluista lisätiedot:  Juha Erkkilältä p. 0 44 7133525 tai sähköposti: juha.erkkila@evl.fi

Muista nuorten omat nettisivut Mercypeople.
Konfirmaatioon saavutaan kulkueessa

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen